siapa kita?

sekali-sekala berjalan ke tempat kerja bukan sahaja dapat menyihatkan badan malah berpeluang melihat keindahan alam (ni ayat cover selepas penat berjalan)...

walaupun tempat kerja bukan lah jauh mana tapi kemudahan yang sedia ada tak kan dilepaskan begitu sahaja tapi cuma ada waktu2nya aku perlu juga mengagahkan kaki ni untuk menapak..almaklumlah bila rakan-rakan lain cuti maka dengan itu aku yang menumpang ni harus bergerak sendiri dengan kaki sendiri.. bak kata  berjalan diatas kaki sendiri.
sepanjang perjalanan yang tak sampai beberapa jam tapi cukup untuk memeluhkan badan di pagi hari aku melewati kawasan tapak pembinaan..bukan untuk melihat andai ada encik-encik kontraktor berwajah tampan atau pekerja-pekerja asing indonesia yang mirip ari wibowo atau irwansyah..namun andai ternampak itu adalah senaman mata di pagi hari..
(^_^)  --- senyum simpul sambil tunduk malu2 ok!

tatkala melewati kawasan itu, hatiku mula terdetik dan berfikir..siapa mereka-mereka ini pada pandangan mata aku..sekadar buruh kasar ditapak binaan atau insan-insan yang patut dibanggakan atas kehebatan dan kepakaran yang  yang mereka miliki..aku mengalihkan pandangan pada papan cadangan tapak pembinaan (PROJEK PEMBINAAN PANGSAPURI 23 TINGKAT DAN HOTEL).. wah tambah 1 lagi pangsapuri di kawasan ni..gigih benar mereka melakukan kerja-kerja seawal 8.00 pagi yang aku tak pasti bila waktu mereka akan berhenti pada setiap hari..bersungguh-sungguh mengetuk,mengangkat yang pastinya kerja-kerja yang mereka lakukan memerlukan tenaga banyak..terasa nyilu dalam hati sesekali mata terpandang pada cerucuk-cerucuk besi yang berceracak.. kalaulah terjatuh atau sebarang kemalangan yang tak diingini berlaku... ah! berhenti2 dari terus fikirkan benda-benda macam tu..semoga semuanya dilindungi Allah..

aku kagum melihat kesungguhan mereka demi mencari sesuap nasi..sanggup berpanas dan memerah kudrat empat kerat di rantau orang yang jauh dari kampung halaman dan tahah air mereka sendiri..namun mereka gigih..itulah yang cuba aku insafi dalam diri..kalau aku, mampukah aku?? atau setiap kali habis bekerja aku akan merungut.. aku pasti, itu yang akan berlaku pada aku..

sepanjang jalan yang tidak hampir beberapa tapak lagi untuk sampai,dapat ku lihat dengan jelas bangunan 13 tingkat yang tersergam indah tempat aku bekerja.. aku pasti, golongan dari kumpulan mereka ini juga yang bertungkus-lumus membina bangunan tersebut..dari mula pemasangan cerucuk sampai lah proses yang terakhir..aku semakin ligat berfikir..andai mereka mampu merealisasikan impian dan pelan-pelan yang dilukis oleh arkitek-arkitek dan cadangan pemaju, maka aku yang bekerja disini apakah yang mampu aku lakukan??
cukupkah aku hanya sekadar bekerja setiap hari dan pulang bila sampai waktu..apa pula sumbangan aku kepada syarikat aku sendiri sekiranya mereka boleh berbagga bercerita kejayaan mereka membina bangunan-bangunan yang tinggi di negara ini kepada orang lain?..

kata pepatah mengatakan jauh perjalanan luas pemandangan..
tapi aku juga percaya  walau dimana pun kita berjalan bukan ukuran jauh atau dekat..
yang penting apa yang kita dapat..
lihat lah apa yang berada disekeliling kita dengan mata hati dan buka minda untuk berfikir...

----renung-renungkan----
0 Responses